tisdag 29 oktober 2013

Evigt liv

Vill vi leva i all evighet? Kanske inte, men vi vill ju inte dö heller. Döden är hemsk att tänka på. Att dö från dem man älskar eller att någon man älskar dör ifrån en. En händelse ingen vill vara med om, men som alla vet att de måste vara med om. Vi kan ju inte alla dö samtidigt. Att leva i evighet är som ett livstidsstraff. Att aldrig få avsluta är nog inte heller så trevligt. Jag har hört de i 100-års åldern säga att de längtar efter att få dö. Undrar om Gud glömt dem.

Såg dokumentären ”Life according to Sam” om Sam som fötts med den fruktansvärda sjukdomen progeria som gör honom gammal i förtid. De flesta med den sjukdomen dör i en ålder av 13 år, men med en kropp som en 80-åring. Det bedrivs mycket forskning tack vare Sams mamma och genen som orsakar progeria. Den forskningen är också forskningen om åldrandet. Att lösa åldrandets gåta. Kanske vi i framtiden inte behöver åldras. Vi kanske kan leva i all evighet, utan de åkommor som tillhör åldrandet, som 20-åringar. Vill vi det?





                                  Skärmdump från sidan Life according to sam

9 kommentarer:

Diana sa...

Svår fråga... Får man vara frisk så kanske. Men lite nyfiken är jag på vad som händer efter döden, det känns som om nåt måste hända men vet inte vad.

Ama de casa sa...

En sak är säker. Vi skulle alla dö ganska snart, för jorden skulle gå under om inga människor dog och det föddes nya hela tiden.

Läskig sjukdom!

ansepanse sa...

jag har sett andra dokumentärer om den hemska sjukdomen, jag skulle nog vilja vara som en tjugoåring till kroppen :) man får ju livserfarenhet trots att kroppen inte åldras, jo, så skulle jag nog vilja ha det :)
kramar

Krönikören sa...

Tänk att vara ensam kvar, ingen familj, inga vänner. Nej tack.

Jag har sett någon annan dokumentär om den hemska sjukdomen - så fruktansvärd.

Krönikören sa...

Svar: Bra tips att säga till hundägare med ilskna hundar - hehe. Undrar om någon skulle gå på det bara när det gäller min daghund. Hon ser alldeles för glad och snäll ut.

Diana sa...

Sv: Nja, vi har kollat med Bella och kusinen och låtit dem säga ja eller nej till våra förslag. Det är ju deras fest och deras pengar. Fast skagen vågade jag chansa på... :)

znogge sa...

Om man fick vara frisk och hyfsat ung så skulle jag mer än gärna hänga med ett antal hundra år till :-) men så fungerar det visst inte...

Hörni sa...

Jag vill då rakt inte dö, nånsin, så det så. ;)

ansepanse sa...

Sv: mm, jag hoppas att du får sol även idag då :) här regnar det tyvärr idag också
kramar