söndag 30 januari 2011

När Britt förklarar FN för barnen

Under en lunch frågar ett barn om alla soldater är onda. Jag försöker då förklara krig och FN för honom.

-Krig kan vara två kungar som slåss om att äga så mycket land som möjligt. Den ene kungen vill ha alla länder men den andre kungen vill också det. Då tar de sina soldater och startar ett krig. Soldaterna följer order om att döda så många fiender till den andra ger sig och ger sin mark till den första kungen. Oftast kommer FN och medlar i kriget och vill få kungarna att prata med varandra och sluta kriga. Då kanske de kan dela på länderna och alla blir nöjda. Då vaktar FN-soldaterna gränsen och ser till att de inte skjuter på varandra.

Barnet ser lite frågande på mig.

-Tänk att du och din bror är i sandlådan och leker. Du vill ha nästan hela sandlådan själv och försöker få din bror att nöja sig med ett hörn. Han vägrar. Du säger att du kommer komma med dina kompisar och spöa upp honom. Han svarar med att då kommer han med sina kompisar och slår tillbaka. Ni börjar bråka. Då kommer jag. Då är det som om ni vore kungarna som slogs om att få äga så mycket land som möjligt och jag var FN.

-Då förstår jag.

Lite större sandlåda.

0 kommentarer: