söndag 7 mars 2010

Kroppstypsdieten

Det finns tydligen fyra olika kroppstyper som vi människor kan ha. Vi har utifrån dessa kroppstyper olika förutsättningar att smälta vår mat...eftersom vi har brist på olika enzymer utifrån vilken kroppstyp vi har. Vi ska även träna våra kroppar lite olika beroende på vilken kroppstyp vi har. Denna diet är förvillande lik den förra jag tog upp – den Ayurvediska.

Här heter kroppstyperna Para (Vata), Supra (Pitta), Estro/Testro (Kapha) och Neuro. Och när jag går igenom de här inser jag att jag nog inte alls är en Pitta enligt den förra dieten...utan en blandning av Vatha, Pitta och Kapha. Inte konstigt det kändes helt fel.

Så nu är jag en Neuro har jag kommit fram till (hur länge då kan man undra?)

Kroppsform
Samma bredd över axlar, höftben och midjan. Huvudet är ofta stort i förhållande till övriga kroppen som kan vara smal eller mullig. Som vuxna ser de ofta yngre ut. De har ofta matsmältningsproblem, lider brist på de flesta enzym och behöver ett komplext tillskott. Tenderar undvika kött på grund av den dåliga matsmältningen. Ett ökat intag av kött kan hjälpa överviktiga att gå ned i vikt. Neuro är ofta laktosintolerant. Lider ofta brist på ett flertal enzym. Behöver allsidigt enzymtillskott och goda tarmbakterier. Vid övervikt är vikten jämnt fördelad över kroppen. De har svårt att bygga upp ordentlig muskelmassa, men det är viktigt att de gör sitt bästa. Här känner jag ju igen mig direkt...här är de här obefintliga musklerna jag talat om tidigare.

Kost

– Du mår bra av att separera frukt från måltiderna och kombinera måltiderna så att du antingen äter stärkelserik mat tillsammans med grönsaker eller proteinrik mat tillsammans med grönsaker.
En välbalanserad vegetarisk kost, vegankost eller levande föda är bra alternativ för din kroppstyp. Mejeriprodukter bör du undvika helt. Jag har slutat med mejeriprodukter för flera år sedan då jag märkt att jag mår dåligt av dem.

Träning

En tunn och smal Neuro bör koncentrera sig på att öka muskelmassa och styrka.
Styrketräning: långsamma rörelser, få repetitioner.

En mjuk och mullig Neuro bör satsa på daglig hjärt-och kärl stimulerande motion, tex 20-30 minuter jogging, gång eller step-up. Styrketräning: snabba rörelser, få repetitioner.
Neuro mår bäst av ledarledd motion, Yoga, Tai Chi och meditation rensar hjärnan.

Ja men nu känner jag igen mig lite mer än i de förra dieterna jag skrivit om – Blodgruppsdieten och Ayurvedisk kost. Men var får jag tag i enzymer och komplexa tillskott? Det verkar vara svårt att hitta en kost som är bra för ens hälsa...



Här hittade jag lite info om de fyra kroppstyperna

Viktsnack


Madeleine Marcus


A&O hälsokonsult

Neuro

0 kommentarer: