tisdag 7 juli 2015

Bara tolv grader som mest

Vart jag än befunnit mig i denna värld i sommar har temperaturen som mest varit +12 grader. Oftast regn. Jag har inte behövt visa min bleka kropp mycket. Mest har jag burit skaljacka och skalbyxa eller paraply. När det var varmt i Luleå kring midsommar var jag i Åbo skärgård och hade ta-da-da +12 grader och mestadels regn. När jag vände hemåt tog jag skitvädret med mig och södra Sverige och Finland fick värmebölja. Nu är jag i finska Lappland och här orkar inte kvicksilvret upp till mer än +8. Kanske måste boka en resa till Cypern i september i år igen. Kan bli första gången de får en köldknäpp i september....

1 kommentarer:

Anonym sa...

Då hade du otur. Vi bor bara några hundra kilometer sydligare och hade i den här sommaren 4 perioder med > 30°. 2 perioder med hagel och syndaflod-regn. Värmen började i Maj (också Sverige hade 25-29°, så vit jag vet) och var underbar, inte kvav, bara 28-33°. Alla andra perioder med 29-34° blev oerhört kvav och fuktig. Syndfloda-regn var inte "normalt", temperaturen var det, lite över genomsnittet 1961-90 bara.

Västliga människor som flygar en hel del bidragar till at vi har mer och mer dagar där det är kvav. Kanske det är äckligare i stora städer... Jag läser i din blogg om vädret, och jag tror det är pinsamt att så många "green parties", till exempel i Sverige Centerpartiet eller i Tyskland de nyliberala "Grüne" (miljöpartiet) säger ingenting emot "manic aviation" alls nu.
Jo, ibland är det inte så bra över sommaren i vår nordliga länder - men varför glömmar människor att 2015 var det tryckande värmen överallt i Sverige (och Tyskland)? Det är, som Naomi Klein skriver så bra, omkring 500 miljoner som "äter upp" mer än alla andra, 6,5 miljarder människor... Och att flyga, till Cypern eller var som helst, är fortfarande skatt-fri. Ingen skatt för flygplanskerosin, ingen VAT... att medge det vore bra är "greenwashing" och verkligen ett problem.

8% flyger bara...92% gjorde det inte bara 1 gång i livet. Och idag är bidrag av flygeri när det gäller "global warming" 8%. Katastrofalt, vad skulle det bli om alla börjar att flyga som luxus-västvärlden? I Tyskland flyger miljoner 5-15 gång varje år, oftast bara över helgen. Skatt-fri.

Hur romantiskt skulle det bli - att åka med tatt-tåg&färjan till solen :). Men vi alla är mer och mer nyliberal idag, och så glömmar majoriteten bort vad är viktig.
Jag läsde på Dagens Nyheter att Anna Lena Laurén berättade om semestern på Vietnam. Så är det...alla som tror de vore så jättebra flyger, flyger och flyger. Och tror de vore så "miljömässigt hållbar", oj oj är vi de Goda.
Vi behövde skatt-fri natt-tåg, och 500 miljoner som tror inte 4 dåliga veckor vore världens undergång :). Jag menar inte dig eller din blogg med det, men majoriteten av människor som vet inte längre hur klimatet är i Sverige eller Danmark eller Tyskland...

En kvinna skrikade Augusti 2015 mitt i Hamburg (på kvällen, 24°, början av September!): "Nu har jag varit i Dubai och det var 37°, och nu är det vintern här!!!" Kan man begripa det? 24° på kvällen i nordliga länder, och vi tror världen är som en försäkring? "Jag vill ha 37° över hösten i Norrland, hurra!" ?

En vän cyclade runt Vännern och i Värmland den här sommaren, Juli och Augusti. Han hade 28° en vecka, 20° senare, 15-17° till slut. Ingen sommar som 2003, 2006, 2010 eller 2015, men var det verkligen så fruktansvärt? Luleå kommer att ha 20° mitt i veckan, Karlstad 25°, Hamburg 32°.

I alla fall tack för många inlägg :). För mig är det väldigt fint att läsa bloggen, så lär man sig ett språk nästan ingen pratar här omkring, tyvärr :).