måndag 28 november 2011

Tex Mex Tapas mania Del 2


Jag skulle egentligen bjuda vänner på tapas i lördags och sedan gå ut och parta...men jag är så grymt förkyld så ingen vill umgås med mig.

Jag får helt enkelt äta mina tapas själv och bjuda vännerna en annan helg.

Den här gången valde jag sex andra tapas ur den stora receptboken med 41olika recept.


Först lagade jag jalapeño med getostcrème och valnöt
5 STYCKEN
5 Tex Mex Tapas Red Jalapeño Halves
GETOSTCRÈME:
20 g getost
1 msk crème fraiche
1 tsk honung
GARNERING:
5 valnötter
Blanda ingredienserna till getostcrèmen. Fyll jalapeñon
med crèmen och toppa med en valnöt.

Sen lagade jag pico de gallo – mexikansk tomatsallad
5 coctailtomater
½ rödlök
1 tsk Tapas Pumpkin Seed & Chili Pesto
1 st Tex Mex Tapas Red Jalapeño Halves
1 msk limejuice
1 krm salt
3 st Tex Mex Tapas Tostaditos
Tärna tomater, hacka lök, jalapeño. Blanda med limejuice
och smaka av med salt. Servera med
Tostaditos.

I receptet står det vanliga tomater, pärllök och koriander...men man tager vad man haver.

Den tredje tapasen blev kyckling med mango mojo
3 STYCKEN
3 st Tex Mex Tapas Tostaditos
3 små bitar av en
färdiggrillad kyckling
3 tsk Tex Mex Tapas Mango Mojo
Lägg en kycklingbit på Quadritosen.
Toppa med Mango Mojo. Dekorera
eventuellt med koriander.

Det blev ingen koriander på mina...har inte det hemma.

Sedan gjorde jag om receptet lite på tostaditossallad då jag inte tål melon
½ avokado (istället för vattenmelon)
i 3 cm stora kuber
1 näve mixad sallad
3-4 Tex Mex Tapas Tostaditos
30 g getost, smulad
DRESSING:
1 msk Tex Mex Tapas Pumpkin Seed & Chili Pesto
1 tsk olivolja
1 msk pressad limejuice
(ca ½ lime)
1 krm salt
Lägg upp avokado, sallad,
Tostaditos och getost på ett stort fat.
Blanda ingredienserna till dressingen
och häll över salladen.
Servera genast för att Tostaditos
skall behålla sin krispighet.

Jag gjorde även en ceviche med lax, mango och avokado med lite förändringar
1 litet GLAS
½ fryst laxbit utan ben och skinn,
fint skuren i ½ cm kuber
2 msk pressad limejuice
2 st Tex Mex Tapas Red Jalapeño Halves, tärnade
¼ rödlök, fint hackad
2 coctailtomater, urkärnade
och i 1 cm tärningar
½ avokado, tärnad i 1 cm
1 msk Tex Mex Tapas Pumpkin Seed & Chili Pesto istället för koriander
½ dl djupfrysta grönsaker (Broccoli Mexicana)
1 tsk olivolja
2-3 Tex Mex Tapas Tostaditos
OBS! Fisken måste ha varit fryst minst
2 dygn, eller välj färdigpackad fryst
fiskfilé som går att använda direkt.
Lägg laxkuberna i en skål. Häll på
limejuice och rör om. Låt marinera 1
timme i kylskåp. Tillsätt jalapeño,
rödlök, tomater, avokado,
majs, och blanda.
Servera med Quadritos eller Tostaditos.

Jag böt ut silverlök och koriander, sen hoppade jag över vitlök och mango och tog djupfryst grönsaksblandning istället för majs.

Så gjorde jag en sista och sjätte tapas. Det var en chorizo- & olivquesadillas
2 BITAR
30 g getost, smulad
20 g chorizo, tunt skivad
(finns i charken)
1 msk 1 msk Tex Mex Tapas Pumpkin Seed & Chili Pesto istället för oliver
2 st Tex Mex Tapas Quesadilla Bread
Lägg hälften av osten på dina Quesadilla
Bread. Lägg på chorizo, Tex Mex Tapas Pumpkin Seed & Chili Pesto och strö över resterande ost. Vik ihop till en halvmåne.
Stek i stekpanna ca 2 min på varje sida.
Skär upp och servera.

Här blev det tex mex pumpkin seed & chili pesto istället för oliver...som helt plötsligt tagit slut....

Omdöme: Alla rätter var otroligt goda. De får betyg 4 och 5 på allihop. Jag ska definitivt laga dessa rätter fler gånger...men kanske inte på samma kväll.

Tillagning:                                                               BBBB
Lättlagat och snabbt. Det är väl bara laxrätten som tar tid...men där kan man ta skaldjur eller tillaga laxen om man har bråttom. Det går bra att byta ut vissa råvaror mot annat vid allergi eller om man inte tycker om vissa saker i recepten. Jag har gjort recepten för en person, men på Santa Marias hemsida är de för 6-8 personer. 

Smak:
jalapeño med getostcrème och valnöt                   BBBBB
ännu en favorit med dessa behändiga jalapenohalvor på burk. Getost med honung är så oerhört gott och valnöt till gör det himmelskt.

pico de gallo – mexikansk tomatsallad                 BBBB
en enkel tomatsallad som är oerhört god med de krispiga friterade Tostaditos

kyckling med mango mojo                                   BBBB
syrlig, söt, salt och god med sting. En enkel rätt som blir så god med mojon.

tostaditossallad                                                    BBBB
en god sallad som passar som tillbehör till grillat eller en förrätt eller som här en liten smårätt tillsammans med andra.

ceviche med lax, mango och avokado                  BBBB
helt fantastiskt god liten fiskrätt.

chorizo- & olivquesadillas                                   BBBB
hade blivit en 5:a med lite honung till.


Nu är jag mätt nu vill jag bara sova.

En av de bästa sakerna jag fått göra som Buzzador. Synd nog har jag inte kunnat buzza dessa produkter fullt ut...för det förtjänar de. Jag har inte träffat så mycket mer människor än hon i kassan på COOP och apotekaren.



Gå gärna in på Santa Maria Tex Mex Tapas hemsida och hämta dessa recept plus många fler. Lycka till med tillagningen!

5 kommentarer:

ansepanse sa...

vad tråkigt att du blev så sjuk att ingen ville komma, men då fick du ju äta desto mer själv
krya nu på dig
kramar

Znogge sa...

Synd du var sjuk med tanke på allt det goda. Krya på dig!

Ama de casa sa...

Pico de gallo brukar vi också göra - supergott. Fast vi improviserar lite... :-)

Oj! Att byta ut en halv vattenmelon mot en halv avocado... Det måste bli en viss skillnad. I alla fall när det gäller volymen ;-)

Britt sa...

Ama: Ja en halv vattenmelon i EN tapas hade gjort den väldigt mättande. ;D

Thakock sa...

Smaskigt det mesta lät! =D