söndag 10 april 2011

Randomvåldet som drabbar vem som helst

Nu har det varit ett skottdrama igen, denna gång i ett köpcentrum i Holland. Människor har blivit skjutna helt godtyckligt. Vi läser om dessa skottlossningar flera gånger per år runt om i världen...oftast sker dessa skjutningar i skolor och den mest kända är väl den i Columbine. För längesedan fanns det en kille som utsatte krogbesökare i Luleå för helt oprovocerat våld genom att rispa folk med kniv när han passerade dem på nära håll. Vi kunde även läsa om en man som slog ner folk med järnrör vid perronger eller en man som körde över folk med sin bil i Gamla stan. Jag tycker den här typen av våld är otäck då det är så oförutsett. Förstå mig rätt – allt våld är otäckt och helt fel. Mycket av det våld som finns i samhället kan vi förutse och skydda oss mot, men inte den här typen av våld. Ett våld utan orsak, men med verkan.

Fotograf: andybahn

15 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det hemskt. Man ska ha tur om man lyckas gå genom livet utan att råka vara på fel plats vid fel tidpunkt.

Anonym sa...

Våld är alltid av ondo men det oförklarliga skrämmer självklart på ett fasansfullt sätt...

Skatan sa...

ja det är verkligen skrämmande det här oprovocerade våldet som man inte kan förutspå eller vänta sig ...

Vad är det som händer ... kan man fråga sig?

Kram!

Herta sa...

Vad är det som gör att Du valt att blogga just på detta ställe. Jag funderar på att sluta på blogg.se men kan inte riktigt bestämma mig.

Britt sa...

Herta: Eftersom Metrobloggen skulle upphöra började jag leta efter ett nytt ställe. Wordpress såg så komplicerat ut så jag valde Blogger. Jag vill att det ska vara enkelt att skriva inlägg och lägga in bilder. Jag är inte så noga med att göra snygg design. Det bara blev Blogger. Det hade säkert kunnat bli Blogg.se, men jag tittade inte ens in där före jag valde Blogger. Så jag läste faktiskt inte på innan. Tyvärr är det nog jag i ett nötskal. Blir så när jag köper saker också. Jag köper på känn. Går oftast bra.

Tiny sa...

Ja det är verkligen ruskigt att våldet blir så utstuderat och oväntat. Fattar inte vad som får en del att spåra ur på det sättet...

Svar: Björnön är nu gallrad så det finns inte så mycket tät djup skog kvar, det har blivit jättevackert. Jag tyckte nästan det var lite läskigt att springa spåret där förr när man var hurtig just för den otroligt mörka skogen.

Bara Jag sa...

Visst är det otäckt... Att någon kan innehålla så mycket hat eller förtvivlan att man är villig att skada människor man inte känner och vet något om ...

Sv. Visst har vi kvinnor det bra i Sverige som KAN leva vårt eget liv utan beroende... Är tacksam för det varje dag!

Tiny sa...

Svar på tatuteringar: Mja... ibland funderar jag på att göra något annat av älgen men å andra sidan är det som du säger, dom är en del av en och det fanns en anledning att jag gjorde just älgen... men vi får se!

Diana sa...

Visst är det superläskigt när folk bara "tänder till" sådär. Tänk att hata någon/något så pass mycket att man vill döda den....

Sv: Oftast ger man korten irl, men när jag skickar dem tar jag bubbelplast runtom.

ansepanse sa...

visst är det otäckt, otroligt otäckt, precis som du säger kan man ju inte ens skydda sig mot sådant våld
kramar

Anonym sa...

Wordpress är faktiskt inte alls komplicerat. Om jag fixar det så har man liksom lagt ribban ;-)

EllisPellis sa...

Sådant är bara läskigt.

Angående din kommentarfunktion - den är superjobbig... 1. när man kommenterar via bloglovin försvinner bloglovin saken där nere så man ej kan trycka nästa utan måste trycka på bloglovin på nytt för att få upp resterande.

2. Man måste fylla i sina uppgifter VARJE GÅNG själv...

Ellis sa...

Den äckliga snoppväxten som typ är infekterad är en flamingo och ser mycket trevligare ut då den INTE är infekterad haha

Britt sa...

Ellis: Jag provar byta kommentarsfunktion så ser vi om det blir lättare.

Hörni sa...

Ja fy vad hemskt att vara på fel plats vid fel tillfälle.. Men man kan ju inte gå och vara rädd för en sån sak heller.